Financiranje:
Ministarstvo
znanosti, obrazovanja i športa RH; Croatia Airlines
Ključne
riječi: zrakoplovne
konstrukcije, mehanika oštećenja, varijable oštećenja, metoda konačnih
elemenata, kompozitne konstrukcije, sandwich konstrukcije, eksplicitne
metode integracije, Abaqus/Explicit, Coupled Euler Lagrange, jednadžba
stanja (EOS)
U okviru projekta, u suradnji s
Croatia Airlines kao industrijskim partnerom, izrađen je prototip
sustava za numeričku procjenu oštećenja zrakoplovnih konstrukcija koji
uključuje: CAD bazu kritičnih elemenata zrakoplovne konstrukcije;
proceduru određivanja oštećenja konstrukcije te procjene narušenosti
normalnog rada pokretnih dijelova pri udaru stranih tijela kao i
zemaljske opreme te validaciju procedure usporedbom rezultata sa
Structural Repair Manual (SRM).
Razmatra se prije svega udar ptica
u dijelove konstrukcije (krilca, pretkrilca, zakrilca) prema FAR
25.571. Razmatraju se konstrukcije izrađene od ugljičnih kompozita
(CFRP), sandwicha te aluminijskih legura 2024 i 7075. Polje naprezanja
određuje se metodom konačnih elemenata korištenjem tranzientne
dinamičke analize programom Abaqus/Explicit. Primjenom korisničkog
potprograma VUMAT konstitutivna jednadžba je definirana za
karakteristična područja sandwich
materijala. Popuštanje se određuje
korištenjem parametara oštećenja (damage
parameters), kriterija
najvećeg posmičnog naprezanja (shear
failure criterion) te Hashinovih
kriterija popuštanja. Modeliranje ptice izvršeno je korištenjem
spregnute Euler–Lagrange analize (CEL) gdje se kroz mrežu konačnih
elemenata Eulerov materijal kreće i udara u konstrukciju (metu) koja je
modelirana Lagrangeovim pristupom. Materijalni model ptice definiran je
jednadžbom stanja (EOS). Kontaktne sile se s udarača na konstrukciju
prenose penalty kontaktnim
algoritmom. Radi povećanja numeričke
efikasnosti, uveden je princip substrukturiranja (koji ne postoji u
samom programu Abaqus/Explicit) korištenjem C# programa uz Python
skripte. Aerodinamičko opterećenje se određuje programom Fluent, te se
pomoću razvijenih Fortran programa podaci prenose korisničkim
potprogramom VDLOAD u Abaqus/Explicit ulaznu datoteku.
Pored toga, primjenom izraza
mehanike leta određuje se vektor brzine ptice udara u odnosu na
referentni položaj zrakoplova kao i kut otklona krilaca, zakrilaca ili
pretkrilaca. Pohranjivanjem detaljno modeliranih dijelova konstrukcije
zrakoplova u bazu podataka, moguće je poznavanjem točne lokacije udara
odrediti brzo odziv konstrukcije, te se informacije o oštećenjima
dobivaju u kratkom roku, posebice za dijelove konstrukcije koji nisu
vidljivi.
U okviru projekta formiran je na
FSB Projektni laboratorij
za numeričko
modeliranje oštećenja u zrakoplovnim konstrukcijama radi
verificiranja metodologije te njenog daljnjeg razvoja.
Suradnici:
Prof. dr. sc. Ivica
Smojver (voditelj projekta i glavni istraživač); Doc. dr. sc. Milan
Vrdoljak; Prof. dr. sc. Tanja Jurčević Lulić; Darko Ivančević, mag.
ing. aeroing.; Dario Mihaljević, dipl. inž. zr.; Mišo Klarić dipl.
inž. str. (Croatia Airlines); Davor Bujan, dipl. inž. str. (Croatia
Airlines); Mirko Hrvoje, dipl. inž. str. (Croatia Airlines).