Ključne
riječi: konstitutivne jednadžbe, mehanika oštećenja, kompozitni
materijali, nano-kompoziti, zrakoplovne konstrukcije
Formuliranje različitih
materijalnih sustava modelima zasnovanim na istim mikromehaničkim
temeljima, omogućit će znatno efikasniji razvoj njihovih konstitutivnih
jednadžbi te bržu implementaciju u realnim konstrukcijama i sustavima.
Osnovi problem koji se nameće jest kolika je numerička cijena
(kompleksnost) algoritama koje se kani razviti, da li se mogu riješiti
dostupnom računalnom opremom te koliki je napor koji treba uložiti u
optimizaciju algoritama da bi modeli biti upotrebljivi na realnim
konstrukcijama i u inženjerski prihvatljivom vremenu. Fizikalno realno
utemeljeni modeli doprinose sve većoj efikasnosti kompozitnih
konstrukcija, njihovom pouzdanijem proračunu naprezanja i deformacija,
te zbog vrlo povoljnog odnosa čvrstoće i mase, te krutosti i mase, do
znatnog smanjenja mase zrakoplovnih konstrukcija. Primjenom metoda
mehanike oštećenja procjenom nastanka oštećenja te zakona širenja
oštećenja pomoću unutarnjih varijabli stanja, moguće je odrediti
preostala mehanička svojstva kompozitne konstrukcije, kao i preostalu
nosivost. Principe mikromehanike moguće je također primijeniti i pri
definiranju konstitutivnih zakonitosti bioloških materijala čime se
otvara mogućnost za postavljanje biomimetičkih analogija te primjena
konstruktivnih koncepata iz živog u tehnički svijet. Započet će se
istraživanja mehanike nano-kompozita analizom mogućnosti njihove buduće
primjene u zrakoplovnim konstrukcijama. Uspješno ostvarivanje ciljeva
projekta omogućit će bolju suradnju s europskom znanstvenom zajednicom
u kojoj važna mjesta zauzimaju zrakoplovstvo te nano-tehnologije, koje
predstavljaju i jedan od dugoročnih strateških pravaca istraživanja RH.
Suradnici:
Prof. dr. sc. Ivica Smojver (voditelj projekta i glavni istraživač);
Prof. dr. sc. Tanja Jurčević-Lulić; Prof. dr. sc. Tomislav Filetin;
Darko Ivančević,mag.ing.aeroing